• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מרן זצ"ל הגה בתפילה את האות צ' - טסד"י, או יותר קרוב למנהג התוניסאים?

גם לעדות הנ"ל ברור איך צריך לומר. גם אם המבטא שלהם גורם להם לומר אחרת.
ייתכן רק סייגתי את ההבנה בדבריך כביכול בשאר האותיות הכל מוסכם, ויש עוד שלא. אגב להגיד עין כג' רפה יש קושיה על זה כמו שכבודו ציין על האות ח' שהיא גרונית כך גם עין היא אות גרונית ואילו ג' רפה היא אות מהחיך. אבל אני אינני בא לדחות נוהגים אחרים ומקושיות לא מתים.
 
למאי נפק"מ אם הובא או לא, אחרי ש:
פלא עצום.
זה שמרן היה אומר כך, זה לא אומר שכך יש להורות לכל העולם לשנות את המבטא. ועובדא היא שמרן לא דיבר על זה בראש כל חוצות, אלא מוצאים כמה הסרטות בודדות שמדבר בעניין הדקדוק, מתוך אלפים אלפים. והוא מחמת דברי מרן שליט"א שהביא מרבינו יהודה החסיד בספר חסידים, שהולכים בתר מנהג המדינה (אף אם הוא טעות). והנח להם לישראל.
 
פלא עצום.
זה שמרן היה אומר כך, זה לא אומר שכך הרב יש להורות לכל העולם לשנות את המבטא.
בהחלט פלא עצום.
בסרטון שעליו דיבר הרב @שילה אפרהימי לא הובא קטע ממרן אומר צד"י, אלא קטע שהרב מסביר שטסד"י זו טעות וצריך להגיד צד"י
"...... צריך לומר צד"', טסד"י זו אות מורכבת, אין לנו אותה, הרבה פעמים אנחנו לא נזהרים ואומרים טסד"י וזה לא ככה, "והיה לכם לציצית" (וכאן הרב קורא "ציצית" עם טסד"י ואומר "זה של אשכנזים") אני אומר את האמת, לפעמים אנחנו נמשכים אחריהם וזה לא נכון, צד"י זו האמת. צריך לדקדק, כמה שאפשר, לא רק בקריאת שמע, כתבו הפוסקים שהוא הדין בזמירות ובכל לימודו של האדם שקורא בתורה צריך לדקדק בדברים האלה...."
עובדא היא שמרן לא דיבר על זה בראש כל חוצות, אלא מוצאים כמה הסרטות בודדות שמדבר בעניין הדקדוק, מתוך אלפים אלפים.
למה, וכי בכל דרשותיו מרן דיבר על הלכות תפילין / קידוש / סעודה רביעית? מרן אומר וכותב משהו פעם פעמיים שלוש ואיפה שקשור וד"ב.
דברי מרן שליט"א שהביא מרבינו יהודה החסיד בספר חסידים, שהולכים בתר מנהג המדינה (אף אם הוא טעות). והנח להם לישראל.
לכאורה מקומו באשכול כאן או כאן.
 
בהחלט פלא עצום.
בסרטון שעליו דיבר הרב @שילה אפרהימי לא הובא קטע ממרן אומר צד"י, אלא קטע שהרב מסביר שטסד"י זו טעות וצריך להגיד צד"י
"...... צריך לומר צד"', טסד"י זו אות מורכבת, אין לנו אותה, הרבה פעמים אנחנו לא נזהרים ואומרים טסד"י וזה לא ככה, "והיה לכם לציצית" (וכאן הרב קורא "ציצית" עם טסד"י ואומר "זה של אשכנזים") אני אומר את האמת, לפעמים אנחנו נמשכים אחריהם וזה לא נכון, צד"י זו האמת. צריך לדקדק, כמה שאפשר, לא רק בקריאת שמע, כתבו הפוסקים שהוא הדין בזמירות ובכל לימודו של האדם שקורא בתורה צריך לדקדק בדברים האלה...."
צודק. כולם מודים שזו האמת, לא נראה שיש מי שאומר שזה אינו נכון.
רק השאלה אם עכשיו להורות לכל העם לשנות המבטא, ולשאת את הדגל של העניין או לא. ולזה הייתה כוונתי.
כולי עלמא יעידו שנהג בדרך של "הנח להם לישראל" בעניין הזה. על מה הסתמך? ודאי שעל מה שכתב מרן שליט"א.
לכאורה מקומו באשכול כאן או כאן.
הגישה שלך ממש לא ראויה!
 
צודק. כולם מודים שזו האמת, לא נראה שיש מי שאומר שזה אינו נכון.
רק השאלה אם עכשיו להורות לכל העם לשנות המבטא, ולשאת את הדגל של העניין או לא. ולזה הייתה כוונתי.
כולי עלמא יעידו שנהג בדרך של "הנח להם לישראל" בעניין הזה. על מה הסתמך? ודאי שעל מה שכתב מרן שליט"א.
ולכן הבאתי את הציטוט המלא שמרן לא נהג בדרך של "הנח להם לישראל" אלא הורה שצריך להחליף ולא לומר טסד"י אלא צד"', אומנם מרן לא כינס על זה עצרות וכנסים כי סוף סוף יש דברים יותר קריטיים ליהדות - אבל ודאי שדעתו לומר וללמד לומר צד"י ולא טסד"י, כך יש בהקלטה ההיא במפורש (אא"כ יש מקום אחר שמרן חזר בו אה"נ).
אגב, אין נפק"מ כ"כ מה כולי עלמא יעידו בשעה שדברי מרן לפנינו מפורשים.
הגישה שלך ממש לא ראויה!
מחילה, לא התכוונתי לאי כבוד או משהו כזה, רק להסביר שמה בכך אם מרן שליט"א סובר אחרת מאביו הגדול, גם הגר"ד חולק עליו במספר עניינים וזוהי דרכה של תורה.
 
זה מבטא ערבי שאין כל ראיה לקיומו. יש טענות על המבטא האשכנזי, אבל אין כל ראיה למבטא הערבי, להיפך, יש ראיה שאין עושים מבטאים באותיות אלא כולם פשוטות (אמ"א).
  • הרמב"ם אומר שלשון הערבים הגיע מישמעאל וכל לשון הערבית היא עברית שגויה.
  • ולא רק הברות ומקאמים אלא גם לבוש ועוד הם לקחו מאיתנו.
  • בעניין ההברות יש לזה מסורת מדור לדור וככה נשמעו פעם כל החזנים וגם אותם הפשוטים כדוגמת מוסאיוף מבטאים...
  • יש אשכנזים שטוענים את זה עלינו ואומרים שלהם יש הבדלים בהרבה יותר אותיות משלנו וזה אינו:
כי לנו יש הבדל ברור, מוסמך ומסורתי:
  1. בין צ' דגושה ל-צ' לא דגושה.
  2. בין ק' לבין כ'.
  3. בין ג' דגושה לבין ג' לא דגושה.
  4. בין ד' דגושה לבין ד' לא דגושה.
  5. בין ט' לבין ת'.
  6. בין מ' דגושה לבין מ' לא דגושה.
  7. בין ח' לבין כ'.
  8. בין ה' לבין א' ולבין ע'.
  9. וגם בין ת' דגושה לבין ת' לא דגושה.
וממש כמו ההבדל בין ב' דגושה לבין ב' לא דגושה ובין ש' ימנית לבין ש' שמאלית. זה רק אצלנו! ואפילו בניקוד יש יותר הבדלים, שהרי לאשכנזים יש ניקוד חולם גם על קמץ ואילו לנו יש שני סוגי קמץ, קמץ מחוברת לשווא היא כחולם וקמץ פשוטה שהיא כמעט כפתח וכו'
 
נערך לאחרונה:
זוהי הראיה שאין זה כלל מהערבים אלא מהמסורת!!
?? אם זה קיים בעיקר אצל הערבים אזי משם הוא המקור.

רק השאלה אם עכשיו להורות לכל העם לשנות המבטא, ולשאת את הדגל של העניין או לא. ולזה הייתה כוונתי.
כולי עלמא יעידו שנהג בדרך של "הנח להם לישראל" בעניין הזה. על מה הסתמך? ודאי שעל מה שכתב מרן שליט"א.
ונראה שלכן השמיט מרן את האות צד"י מהתשובה ביבי"א
 
?? אם זה קיים בעיקר אצל הערבים אזי משם הוא המקור.
הם אלו שהיו לומדים תמיד מאיתנו, לא אנחנו מהם!
להבדיל מכבודו ח"ו, היה פעם אחד כופר ב"מ שרצה לומר שכל העברית בנויה מערבית היפך הרמב"ם.

לא זה מה שלהבדיל כבודו ח"ו אומר, אבל

שכל הספרדים לגווניהם הגו ככה בגללם במבטא שקשה לבטא- זה פלא לא רק עלינו אלא גם על הערבים מניין הגיעו לשיבוש שקשה לעשות כשעדיף שיבושים שקל לעשות.
 
נערך לאחרונה:
הם אלו שהיו לומדים תמיד מאיתנו, לא אנחנו מהם!
להבדיל מכבודו ח"ו, היה פעם אחד כופר ב"מ שרצה לומר שכל העברית בנויה מעברית היפך הרמב"ם.

לא זה מה שכבודו אומר, אבל שכל הספרדים לגווניהם הגו ככה בגללם במבטא שקשה לבטא- זה פלא לא רק עלינו אלא גם על הערבים מניין הגיעו לשיבוש שקשה לעשות כשעדיף שיבושים שקל לעשות.
מרן אומר לך שככה זו האמת ואתה קורה לזה שיבוש?
קצת כבוד למרן לא יזיק לך, בטח בתוך ביתו.
 
לא הבנתי- שמה היא האמת?
לא קראתי הכל ואני גם לא יכול לפתוח הכל (-חסום אצלי).
בהקלטה שהובאה לעיל וצוטטה לעיל מרן אומר שהצד"' זו האמת והטסד"י זה שיבוש שבא מהאשכנזים.
אגב, אני קשור למרן על בטוח יותר מרוב החברים בפורום!!!! מבלי לפרט.
אל תפרט. לא מעניין ואין נפק"מ.
 
חזור
חלק עליון