בעקבות הפולמוס הנ"ל עשיתי הבוקר בדיקה, שמוכיחה שהמשערים בנפח הם אכן צודקים;
מצורף צילומים.
ראה מתחילת ההתכתבות כאן לפי הסדר, משנה שעברה, ותיווכח שאין בבדיקות אלה כדי להוכיח נגד המסורת ולא מידי
שם הרמב''ם אמר את החישוב לפי דעתו,
וכי "דעתו" של הרמב"ם מהיכן היא אם לא מבירור מעמיק במקורות ובכל המתבקש?!
ובלאו הכי הרמב"ם שם לא כתב שזה רק במקרה דומה למקרה שמדבר בו, אלא כתב "כלל גדול בהוראה", שכאשר יש "קבלה" דהיינו מסורת, או "מעשה" דהיינו מנהג, הם עמודים גדולים בהוראה, ולא תלה את זה באופנים כאלו ואחרים.
כמובן צריך שיהיה מסורת של גדולי הדור מעתיקי השמועה ולא של אנשי דעלמא, או מנהג שמקויים בפני חכמי ישראל באופן ברור ולא מנהג בורים, כדי שיהיה עליהם שם מסורת, או מנהג. אבל כאשר יש את אחד מהם אי אפשר לכופף אותו מפני הוכחות וראיות שלנו לומר עליו שהוא טעות מוחלטת ואין לו מקום, אלא לכל היותר שייך לומר לגבי מנהג, שע"פ מה שהתברר בפוסקים או במציאות, יש עדיפות לעשות בדרך אחרת שיש בה פחות חשש איסור, בגדר לשנות המנהג לטובה מפני שמץ של איסור (ריב"ש וסיע'). אף שגם העושים כהמנהג אין למחות בידם, שיש להם ע"מ שיסמוכו, שאלו ואלו דא"ח. ולגבי מסורת לא מצינו כזה דבר, וצ"ע בזה, ונראה שהדבר תלוי בשיקול דעתם של חכמי הדור אם יסכימו לשנות לטובה גם בזה. ויש לעיין עוד בזה מן המקורות.
וכבר כתבתי שנראה שמיצינו נידון זה בינותינו, ולא נראה שיהיה תועלת בהמשך הויכוח, שכל מעיין ישר בדברינו וברוח הדברים שבשבילי הפוסקים, (מספיק לעשות חיפוש למילים "הקבלה והמעשה" ולראות את הנידונים של התוצאות לראות כיצד נאמר גם על דברים שיסודת במחלוקת ראשונים ולא מסורת ממשה רבנו, וגם כשיש טענות מכריחות כנגד ולא מחלוקת בהבנה גרידא, ואכמ"ל),
את אשר ישפוט יבחר ויקרב.
היו שסברו לתלות הנ"מ ההלכתית במחלוקת חכמי ישראל עם אוה"ע, אבל למעשה לדידן אין נ"מ הלכתית, כאמור שר"ת מסתדר גם עם חכמי אוה"ע, שכעבור ד' מילין משנכסית מעיננו כבר מתרחקת יותר מעבר הזה של הכדור והארתה כבר אינה כלפי העבר הזה של הכדור. ומהר"ם אלאשקר דיבר על גוף דברי ר"ת שפירש שיחתו לפי הניסוח של חכמי ישראל, וסבר דתלי הא בהא, אבל לעולם ר"ת היה יכול לנסח דבריו אף לפי אוה"ע.
ועל עיקר מסקנתו של מהר"ם אלאשקר שהעיקר כחכמי אוה"ע, עי' בהליכות עולם שהזכרתי בדברי.
כמו כן לא הבנתי למה כתב שרבי סובר כחכמי ישראל
עי' בהליכות עולם הנזכר לדברי המפרשים והפוסקים שהובאו שם דתלו מחלוקת גלגל קבוע ומזלות חוזרים במחלוקת למעלה או למטה מן הרקיע ובראשונה אמר רבי תשובה לדבריהם, ודעת אותם מפרשים שם שהסוגיא מכרעת כחכמי ישראל.